Vilka är de mest lönsamma områdena för Google Adsense?

Vilka är de mest lönsamma områdena för Google Adsense?

I dagsläget använder över två miljoner människor runt om i världen Googles placeringstjänst AdSense. Nedan redogör vi för hur Google AdSense fungerar samt går igenom vilka som är de mest lönsamma områdena för tjänsten.

Vad är Google Adsense och hur fungerar det?

Google AdSense är en reklam placeringstjänst från Google. Tjänsten är utformad för olika typer av webbpublicister som vill visa riktade text-, bild- eller videoannonser på sina webbplatser. Annonsörer som vill marknadsföra sina produkter eller tjänster skapar och betalar för annonserna, som sedan hanteras och kontrolleras av Google. När en besökare ser, eller klickar på, en annons tjänar webbpublicisten pengar per visning eller klick. AdSense matchar annonser med olika webbplatser baserat på innehåll och besökare. Allt du behöver göra att att skapa ett gratis AdSense-konto och sedan kopiera och klistra in trackingkoden på din webbplats. Då annonsörerna betalar olika mycket för sina annonser varierar det hur mycket du får betalt.

Google tillhandahåller ett antal olika AdSense program beroende på vilken typ av innehåll som du kommer att placera annonser på. Några av de vanligaste AdSense-programmen omfattar: 

  • AdSense för innehåll - visa annonser på en webbplats 
  • AdSense för sökning - visa annonser i sökresultaten på en webbplats. 
  • AdSense för domäner - visa annonser på oanvända domäner 
  • Adsense för mobil - visa annonser på en mobil webbplats 
  • AdSense för feeds - visa annonser i RSS-flöden

Vad är skillnaden mellan Google AdSense och Google Ads?

Det är lätt att blanda ihop Googles tjänster med varandra och de finns de som tror att Google Ads och Google AdSense är samma tjänst. Så är dock inte fallet. Med Google Ads kan du skapa annonser som sedan visas på Google. Google AdSense visar däremot Google Ads-annonser på enskilda personers webbplatser och Google betalar webbutgivarna för annonserna som visas på deras sidor.

Vilka är de mest lönsamma nischerna inom Google AdSense?

Om du använder dig av AdSense placeringar på din webbplats för att tjäna pengar så vill du givetvis ha största möjliga utdelning. Då annonsörerna betalar olika mycket för sina annonser och AdSense matchar annonser med olika webbplatser baserat på innehåll och besökare är det viktigt att du tänker strategiskt kring val av nisch och sökord. Vilka som är de mest lönsamma nischerna inom Google AdSense varierar beroende på vart du befinner dig. Nedan redogör vi för de bäst betalda annonsnischerna i Usa, Kanada, Storbritannien och Australien.

De mest lönsamma nischerna inom Google AdSense i USA

I Usa är är försäkringsnischen den överlägset högst betalade nischen inom AdSense med ett genomsnittligt CPC (kostnad per klick) på $17.55. Alla typer av försäkringar faller under denna nisch, inklusive hem-, bil-, liv-, och hälsoförsäkring. Anledningen till att företag är villiga att betala mer för klick på en försäkringsannons än inom övriga nischer är att de kan ha en mycket hög avkastning.

Topp fem mest lönsamma nischerna i USA

  1. Försäkringar - $17.55 per klick
  2. Onlineutbildningar - $12.08 per klick
  3. Marknadsföring och reklam - $6.45 per klick
  4. Juridiska tjänster - $6.11 per klick
  5. Internet och telekom - $4.96 per klick

De mest lönsamma nischerna inom Google AdSense i Storbritannien

Precis som i USA är försäkringsnischen den nisch med överlägset högst CPC, som här ligger omkring $6.86. Inga andra nischer kommer i närheten av denna nisch. På andra plats kommer marknadsföring och reklamnischen som har ett CPC omkring $3.49, tätt följt av internet och telekom med ett CPC omkring $3.21.

Topp fem mest lönsamma nischerna i Storbritannien

  1. Försäkringar - $6.86 per klick
  2. Marknadsföring och reklam - $3.49 per klick
  3. Internet och telekom $3.21 per klick
  4. Kryptovaluta - $1.82 per klick
  5. Juridiska tjänster - $1.81 per klick

De mest lönsamma nischerna inom Google AdSense i Australien

Australiens mest lönsamma nischer påminner mycket om storbritanniens. Även här är försäkringar den överlägset mest lönsamma nischen. Nischens CPC är dock ännu högre här än i storbritannien, och ligger på ca $8.39. Precis som i storbritannien hamnar marknadsföring och reklam på andra plats med ett CPC på ca $4.12.

Topp fem mest lönsamma nischerna i Australien

  1. Försäkring - $8.39 per klick
  2. Marknadsföring och reklam - $4.12 per klick
  3. Kryptovaluta - $3.08 per klick
  4. Internet och telekom $2.67 per klick
  5. Internetbank - $2.09 per klick

De mest lönsamma nischerna inom Google AdSense i Kanada

Den genomsnittliga kostnaden per klick är betydligt lägre i Kanada än i övriga länder. Försäkringsnischen, som även här är den mest lönsamma nischen, har ett CPC på ca $3.57, vilket är lägre än internet och telekomnischen som hamnar på en femte plats i USA.

Topp fem mest lönsamma nischerna i Kanada

  1. Försäkringar - $3.57 per klick
  2. Marknadsföring och reklam - $2.74 per klick
  3. Hem och trädgård - $2.21 per klick
  4. Internet och telekom - $2.21 per klick
  5. Juridiska tjänster - $2.19 per klick

Vilka är de mest lönsamma nischerna inom Google AdSense i världen?

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att försäkringsnischen är den överlägset mest lönsamma nischen inom Google AdSense i världen. Även marknadsföring och reklam samt internet och telekom har generellt höga kostnader per klick. Om du vill rikta dig till en bred publik utspridd över världen är det således dessa nischer du bör satsa på.